مقالات

حجامت چیست و چه تاثیری در درمان انواع بیماری دارد؟

حجامت چیست و چه تاثیری در درمان بیماری های دارد؟

اصولاً حجامت روشی درمانی قدیمی برای انتقال انرژی یا خون راکد به سطح یا مقابله با حملات خارجی طبیعت مانند سرما، گرما، باد (کشش آب)، رطوبت یا گرمای تابستان است.

در این روش درمانی برای از بین بردن ناهماهنگی اندام ها، فنجان هایی را روی نقاط مختلف و نواحی مناسب قرار می دهند. برای مثال آنفولانزا یا سرماخوردگی در طب سنتی اغلب با عنوان حمله سرمای باد توصیف می شود.

با قرار دادن فنجان در قسمت فوقانی پشت و پشت ریه به بازیابی عملکرد ریه و پاکسازی باد و سرما کمک می کند. فنجان های روش درمانی انواع مختلفی دارند که در حال حاضر از شیشه ساخته می شوند. اما هزار سال پیش، آنها از بامبو، گل رس و شاخ حیوانات ساخته می شدند.

انواع حجامت

انواع مختلفی از این روش درمانی سنتی وجود دارد. خشک (به عنوان حجامت کلاسیک نیز شناخته می‌شود)، مکش هوا و مرطوب روش هایی هستند که برای درمان انواع بیماری استفاده می شوند.

 کلاسیک: در این روش آتشین یا خشک نامیده می شود و شامل قرار دادن فنجان بر روی یک نقطه آشی (ناحیه دردناک) یا یک نقطه طب سوزنی در امتداد یک نصف النهار انرژی است. فنجان ها با توجه به ماهیت شرایط فرد بین 5 تا 10 دقیقه در جای خود باقی می مانند.

 سر خوردن: تکنیک لیدی یا لیوان به طور سنتی بر روی گروه های عضلانی بزرگ پشت برای درمان درد و اسپاسم عضلانی انجام می شود. روغن ماساژ قبل از قرار دادن فنجان‌ها روی پوست اعمال می‌شود، که باعث می‌شود فنجان‌ها به راحتی روی سطح پوست توسط پزشک سر بخورند.

 مکش هوا: این روش که جایگزینی برای حجامت آتشین است، از یک پمپ مکنده دستی برای خارج کردن هوا از فنجان ها استفاده می شود که بدون گرما خلأ ایجاد می کند.

مرطوب: در این روش ترکیبی از یک تکنیک طب سوزنی است. قبل از استفاده از فنجان از لانست برای سوراخ کردن پوست استفاده می شود که باعث می شود مقدار کمی خون از آن ناحیه جریان یابد. تصور می شود که این درمان سموم داخلی را دفع می کند. پزشکان طب سنتی از این تکنیک برای کاهش التهاب و درمان بیماری های مزمن استفاده می کنند.

برای آگاهی بیشتر: طب سنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

حجامت آرویج

مراقبت های بعد از حجامت

حجامت یک درمان سنتی است که برای بسیاری از نگرانی های سلامتی ایمن، راحت و موثر است. مکش ملایمی که این روش درمانی ایجاد می کند، باعث شل شدن و بلند شدن بافت های همبند می شود که جریان خون و لنف را به پوست و عضلات شما را افزایش می دهد.

برای به دست آوردن حداکثر مزایای این روش درمانی، رعایت چند دستورالعمل مهم است که در ادامه برخی از آنها ذکر شده است.

مقدار زیادی آب بنوشید: آب به شستشوی سیستم لنفاوی شما از ضایعات سلولی کمک می کند که در این روش درمانی به آزادسازی آن از بافت های شما کمک می کند.

خود را گرم نگه دارید: سعی کنید ناحیه(هایی) را که حجامت کرده اید، بپوشانید.

ممکن است پس از این روش درمانی بیشتر از حد معمول احساس خستگی کنید یا علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنید (سردرد یا بدن دردهای عمومی). این یک واکنش موقتی سیستم ایمنی بدن شما به ضایعات سلولی است که حجامت به ترشح آن کمک می کند.

بعد از حجامت از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

به مدت 4 تا 6 ساعت پس از این روش درمانی، از استفاده موارد زیر خودداری کنید:

  • کافئین، الکل، غذاها و نوشیدنی های شیرین، لبنیات و گوشت های فرآوری شده مصرف نکنید. این غذاها توانایی بدن شما را برای پردازش درمان کند می کنند.
  • دوش آب گرم، سونا، جکوزی و تهویه مطبوع قوی ممنوع است، پس از حجامت، پوست شما نسبت به دما در مناطقی که فنجان ها قرار داده شده اند، حساس تر می شود. به پوست خود زمان دهید تا بهبود یابد.
  • در معرض ورزش شدید باد و محیط سرد قرار نگیرید.

حجامت درمانی در آرویج

انواع حجامت با تعیین وقت قبلی در آرویج یکی از بهترین مراکز آموزشی و درمانی طب سنتی با بالاترین کیفیت انجام می شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *