مقالات

طب سنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

طب سنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

طب سنتی به دلایل متعددی از جمله مقرون به صرفه بودن و اثربخشی هنوز به عنوان سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه ترجیحی در بسیاری از جوامع آسیایی و اروپایی است.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که طب سنتی هنوز در بسیاری از جوامع به عنوان سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه ارجح شناخته می شود و بیش از 60 درصد از جمعیت جهان و حدود 80 درصد کشورهای در حال توسعه به طور مستقیم به گیاهان دارویی برای اهداف درمانی خود وابسته هستند. این موارد به دلایل متعددی مانند مقرون به صرفه بودن، دسترسی و هزینه کم آنها بستگی دارد.

چگونگی تکامل طب سنتی

در اوایل قرن نوزدهم، طب سنتی به سرعت تکامل یافت؛ زیرا پزشکان چگونگی استخراج و اصلاح مواد فعال گیاه را کشف کردند. این روند باعث شد که داروی گیاهی به دست شیمیدانانی برسد که شروع  به ترکیب داروهای گیاهی با داروهای شمیایی کردند. متأسفانه این رویکرد علمی جدید منجر به کاهش طب سنتی شد؛ زیرا افراد بیشتری برای درمان بیماری های خود به داروهای شیمیایی روی آوردند. در حال حاضر تنها حدود 25 درصد از داروهای شیمیایی از مواد گیاهی گرفته شده اند.

علیرغم ظهور شرکت های بزرگ داروسازی، حدود 80 درصد از مردم جهان هنوز حداقل برای بخشی از مراقبت های بهداشتی خود به داروهای گیاهی متکی هستند. در آلمان بیش از 600 داروی گیاهی وجود دارد که معمولاً توسط پزشکان تجویز می شود.

طب سنتی آرویج

درمان انواع بیماری ها با طب سنتی

عوامل زیادی در تاثیرگذاری یک گیاه در درمان بیماری ها نقش دارند. محیط، روش برداشت و نحوه پردازش گیاه همگی می توانند بر ماده فعال تأثیر بگذارند. در حالی که دانشمندان در مورد چگونگی عملکرد ترکیبات خاص برای درمان بیماری های مختلف مطمئن نیستند، نمی توان انکار کرد که داروی های طب سنتی موثر و مفید است.

با این حال، مهم است که از مراقبت های لازم برای استفاده حداکثری از عصاره های گیاهی آگاه باشید. اگر مراقبت مناسبی از گیاهان صورت نگرفته باشد، ممکن است آن طور که تصور می‌کردید، محصولی را دریافت نکنید. مانند هر دارویی، مهم است که هنگام وارد کردن هر چیزی به بدن خود منبع را در نظر بگیرید.

تجویز داروهای گیاهی در طب سنتی

استفاده از گیاهان برای درمان انواع مختلف بیماری های انسانی سابقه طولانی دارد. از قسمت های مختلف گیاهان مانند برگ، ساقه، گل و ریشه برای پیشگیری، رفع علائم یا بازگرداندن ناهنجاری ها به حالت عادی استفاده می شود.

به عبارتی می توان بیان کرد دارو گیاهی، جزو داروهایی بوده که دارای مواد موثر است؛ اما طبیعی بودن لزوماً به این معنی نیست که آنها برای شما بی خطر هستند. درست مانند داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی نیز بر روی بدن تأثیر می گذارند و در صورت عدم استفاده صحیح می توانند مضر باشند.

بنابراین آنها باید با همان دقت مانند داروهای شیمیایی استفاده شوند. اگر در مورد مسائل بهداشتی با پزشک یا داروساز خود مشورت می کنید یا می خواهید تحت عمل جراحی قرار بگیرید، همیشه در مورد داروهای گیاهی که مصرف می کنید، با آنها مشورت کنید.

موارد مهم در استفاده از داروهای گیاهی

اگر داروی گیاهی مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

در صورت مصرف داروهای دیگر ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند. آنها می توانند اثربخشی داروی دیگر را کاهش دهند یا موجب می شوند داروی دیگر باعث ایجاد عوارض جانبی غیرمنتظره شود.

ممکن است پس از مصرف یک داروی گیاهی واکنش بد یا عوارض جانبی را تجربه کنید.

همه داروهای گیاهی تحت نظارت نیستند. داروهایی که مخصوصاً برای افراد خاص تهیه شده است، نیازی به مجوز ندارند و مواردی که تولید می شوند، ممکن است مشمول مقررات نباشند.

شواهد دال بر اثربخشی داروهای گیاهی به طور کلی بسیار محدود است. اگرچه برخی از مردم آنها را مفید می دانند، اما در بسیاری از موارد استفاده از آنها بر اساس استفاده سنتی است تا تحقیقات علمی.

گروه خاصی از مردم باید به در مصرف داروهای گیاهی احتیاط کنند. همچنین در صورت مصرف داروهای گیاهی قبل از جراحی، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

برای آگاهی بیشتر: طب سوزنی و مزایای آن

طب سنتی و کاربرد داروی گیاهی

طب سنتی در آرویج

طب سنتی با تعیین وقت قبلی در آرویج یکی از بهترین مراکز آموزشی و درمانی طب سنتی با بالاترین کیفیت انجام می شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *